22 oktober 2025

Crowdfunding Q&A met Michel en Lydian

SAMENVATTING

Afgelopen woensdag waren we live met Michel en Lydian voor de Crowdfunding Q&A. Bedankt voor het insturen van jullie goede vragen en natuurlijk bedankt aan iedereen die er bij was, waarderen we enorm!

Hier vind je de samenvatting met alles wat je moet weten over onze crowdfunding!

Financiële updates en marktpositie

De eerste zes maanden van 2025 waren uitdagend, maar Jopen presteert beter dan de markt, vooral in retail. Ondanks personeelsverloop in het salesteam heeft de retailafdeling haar doelen behaald.

In de horeca herstelt de omzet sterk. De afgelopen 2,5 maand was groei zichtbaar, waardoor 2025 naar verwachting beter zal eindigen dan 2024.

De financiële gezondheid van Jopen is solide. Ondanks een negatieve winstreserve is de EBITDA positief, wat aantoont dat de operationele kasstromen sterk zijn.
De negatieve winstreserve komt door hoge investeringen die de winst tijdelijk overstegen, iets wat fiscaal gunstig is voor de komende jaren.

Ook is onze marktpositie de afgelopen maanden duidelijk versterkt en hebben we weer een aantal prijzen gewonnen, wat allemaal positief bijdraagt aan de merkbekendheid en verkoop.

  • Onze Mooie Nel IPA is nu marktleider in volume én omzet, wat bijzonder is, omdat concurrent Brand IPA bijna de helft goedkoper is.
  • Vorige maand wonnen we de Future Award bij de European Beer Star: een prijs voor duurzaamheid, innovatie en kwaliteit. Een mooi compliment voor ons MVO-team.
  • Afgelopen weekend vielen we voor het vierde jaar op rij in de prijzen bij Het Lekkerste Bockbier van Nederland.

Huidige status crowdfunding en community

De crowdfundingcampagne van 2025 heeft inmiddels ongeveer €370.000 opgehaald. Onze biercommunity bestaat nu uit bijna 3.000 actieve crowdfunders.

Deze crowdfundingsronde loopt nog tot 24 maart 2026. Voorlopig is hier nog geen vervolg op gepland.

De crowd blijft hierna een belangrijke rol spelen, niet alleen als financier, maar ook als bron van feedback, marktinzicht en ideeën. Voor ons is de community net zo waardevol als het bedrag. Het zijn merkambassadeurs die Jopen helpen groeien.

Er zijn zelfs al heel wat crowdfunders uit het buitenland! Crowdfunders worden actief betrokken bij producttests en kunnen helpen nieuwe verkoopkanalen te ontdekken (bijvoorbeeld cafés, slijterijen of webshops).

Certificaten en voordelen

Meerdere vragen die we binnen kregen gingen over de certificaten. Wat houdt dat nou precies in ‘certificaten van aandelen‘ en hoe ontvang en beheer ik deze?

  • Certificaten van aandelen zijn aandelen in dezelfde vorm als die van de oprichters en grote aandeelhouders van Jopen maar dan zonder stemrecht. Het vertegenwoordigt het economisch eigendom van een aandeel in Jopen. Hieronder valt niet alleen de Jopenkerk, maar ook het merk, de brouwerij, de apparatuur, enzovoort: alles in het bedrijf.
  • De certificaten zijn uitgegeven door STAK (Stichting Administratiekantoor), die speciaal hiervoor is opgericht.
  • De certificaten worden digitaal beheerd via Bondex, een extern investeringsplatform. Wij moeten de certificaten eerst aanbieden aan Bondex, daarna ontvang je een uitnodiging voor het Bondex platform. Dit gebeurt aan het einde van de crowdfundingsronde. Je krijgt dus geen fysiek certificaat opgestuurd. Jouw Jopenpas is jouw fysieke bewijs!
  • Deze certificaten zijn verhandelbaar vanaf december 2026. De certificaten kunnen dan worden verkocht en gekocht via Bondex.
  • Certificaten staan op naam, maar het is wel mogelijk certificaten cadeau te doen. Stuur een mail naar jo********@*******er.nl met alle gegevens, dan kunnen wij dit op de juiste manier registreren.
  • De minimale leeftijd van het beheren van de aandelen is 18 jaar. Wel kan je als ouder de certificaten beheren op naam van een kind. Let wel: geen 18, geen alcohol. Dit maakt dus ook verschil bij enkele van de voordelen.

De waarde van de certificaten van dit jaar en vorig jaar is gelijk gebleven. Winstuitkering is voorlopig geen prioriteit, herinvesteren in groei wel. Er is na de vorige ronde flink geïnvesteerd in de brouwerij, maar deze waardeverhoging is niet in de certificaten doorgevoerd. Er is dus geen verschil tussen de certificaten die dit jaar of vorig jaar zijn uitgegeven.
De instapdrempel is dit jaar wel verhoogd naar €265, om de community kwalitatief te versterken zonder de toegankelijkheid te verliezen.

Ook hebben de mensen die vorig jaar al zijn ingestapt natuurlijk al langer kunnen genieten van de andere voordelen zoals:
  • Altijd 5% korting in de Jopenkerk (en binnenkort ook bij aangesloten Taphuysen)
  • Andere goodies, afhankelijk van het bedrag, bijvoorbeeld het Crowd T-shirt (beschikbaar in maat S t/m XXXL)
  • Vroege toegang tot nieuwe bieren met korting
  • Exclusieve events en onderdeel zijn van een actieve community
  • Elk jaar een door de crowd bedacht en gebrouwen 4-pack

Investeringsdoelen

De opbrengst van de vorige crowdfundronde is geïnvesteerd in:

  • De nieuwe blikkenlijn in onze brouwerij in de Waarderpolder, hiermee zijn inmiddels al meer dan 5 miljoen blikken afgevuld.
  • De vervanging van het dak op de oude gebouwen. Dit maakt de brouwerij duurzamer en toekomstbestendig.

De huidige ronde richt zich op de verbouwing van de Jopenkerk, die dit jaar 15 jaar bestaat. Belangrijkste plan:

  • Keukenuitbreiding en vernieuwing: we hebben een enorm gemotiveerd keukenteam en willen dit graag laten zien door frontcooking op het balkon. Dit zal zorgen voor extra beleving vanuit het restaurant. Ook zijn sommige onderdelen van de keuken toe aan vernieuwing en verduurzaming.

Toekomstplannen

Daar stoppen onze dromen zeker niet. Volgende investeringen in de Jopenkerk zullen gaan naar:

  • Opfrisbeurt van het interieur: we houden enorm van onze thuisbasis, maar we moeten natuurlijk ook met de tijd meegaan en kerk klaarmaken voor de komende 15 jaar.
  • Zelftapsysteem: een andere droom is een zelftapsysteem, gekoppeld aan de crowdfundpas. Gasten kunnen dan zelf kleine hoeveelheden tappen, ook van bieren van bijvoorbeeld gastbrouwerijen. Dit staat echter nog niet voor de komende verbouwing op de planning.

Evenementen

Als crowdfunder word je als eerste op de hoogte gebracht van nieuwe bieren, maar ook van leuke evenementen die eraan komen. Sommige evenementen zijn exclusief voor de crowd, zoals het hopplukken afgelopen maand. Voor nu staat er nog op de planning:

  • (J)Open Einde Brouwdag: eind november 2025. Exclusief voor crowdfunders, de uitnodiging volgt nog per mail. In de Q&A is de bierstijl al verklapt…
  • We zijn nog veel andere crowdmomenten aan het plannen. Heb je hiervoor suggesties of ideeën? Laat het ons zeker weten en hou je mail in de gaten!
Je kunt altijd je vragen blijven insturen via jo********@*******er.nl, deze beantwoorden we met liefde!

Hoe groter de community, hoe sterker Jopen wordt. Doe je ook mee?

Word mede-eigenaar van Jopen en stap vandaag nog in!

 

JOIN THE CROWD