Uit een onafhankelijk smaakonderzoek onder circa 150 vrouwen tijdens de netwerkbijeenkomst bij Trappistenbrouwerij La Trappe blijkt dat er geen ultiem vrouwenbier is. En dit is zeker geen zoet bier. Ze willen een diversiteit aan smaken. Vrouwen drinken dus geen bier omdat het bitter is. In een proeverij zijn zes zeer uiteenlopende bieren blind aan ondernemende dames voorgezet. Het gemiddeld laagste cijfer is een 5,9 voor een pilstype en dubbel bier en het hoogste cijfer een 6,9 voor een tripel. Aanvullende smaakvarianten waren van extreem bitter, zoet, zuur tot kruidig en een combinatie van deze smaken.
75% van de ondervraagde vrouwen was bekend met bier en dronk het minimaal één keer per week. 25% van de vrouwen dronk geen bier waarbij ze als belangrijkste redenen aanvoerden dat je er dik van zou worden, het te bitter is en dat er in de omgeving geen bier gedronken werd. In totaal verraste 60% van de dames de diversiteit aan biersmaken en is bij bijna 50% van de ondervraagden de perceptie over bier geheel of gedeeltelijk veranderd na deze bijeenkomst. In de toekomst zal 82% van de vrouwen bier gaan drinken en maar liefst ruim 90% van de respondenten zal andere vrouwen ook aanraden om bier te gaan drinken. 6% zegt dit misschien te gaan doen.
Brouwerijen doen zichzelf te kort
Fiona de Lange, initiatiefneemster: “Brouwerijen doen zichzelf te kort door zich alleen met zoet bier op de vrouw te richten. Ondernemende vrouwen zoeken variatie. Het puntenverschil tussen de laagste en de hoogste is zo minimaal, waaruit dus blijkt dat vrouwen smaakvariatie willen. De voorkeur ligt dus absoluut niet alleen bij zoet. Sterker nog, het meest extreem bittere bier kwam als derde uit de bus met een 6,5. Op marketinggebied is er dus werk aan de winkel. Zeker ook omdat blijkt dat de helft van de niet-bierdrinkende vrouwen in de toekomst wel bier gaat drinken. Deze uitkomsten bevestigen voor mij, naast mijn passie voor bier, precies de redenen waarom ik deze bijeenkomsten organiseer. Naar smaak vragen vanachter de computer via een enquête is gewoon niet betrouwbaar en verandert niets. Daardoor ontstaan dus vooroordelen en vindt biermarketing totaal op een verkeerde manier plaats. In de toekomst gaan hoe dan ook via www.bierenvrouw.nl meer van deze vrouwen netwerkbijeenkomst volgen!”.
De uitslag
De proeverij is onafhankelijk en niet gelieerd aan een biermerk. Tijdens de proeverij werden de vrouwen pas achteraf, na het invullen van de bevindingen, geïnformeerd over het biertype en biermerk. Zo kon vooraf geen enkele beïnvloeding ontstaan. De resultaten zijn als volgt: Tripel bier 6,9 (Jopen Trinitas Tripel), Dunkle Weizen bier 6,7 (Texelse Skuumkoppe), Amerikaanse India Pale Ale 6,5 (Raging Bitch), Fruitbier (6,2) Mongozo Mango en het pilstype (La Trappe Puur) en dubbel bier zonder hop (Gruut Brune) sluiten met een 5,9 de rij.
Drankgebruik
Naast bier zijn de meest gedronken andere dranken, wijn (41%), gedistilleerd (10%), cocktails (8%) en cider (7%). Van alle niet-bierdrinkende vrouwen drinkt 91% wijn. Verder blijkt dat 28% wel van speciale bieren houdt, maar niet van pils en meer dan de helft (51%) van de vrouwen drinkt pils en speciale bieren.